torsdag 24. januar 2013

To turer med pg-triken idag...

Idag skulle vinter-utrustinga prøves, ja skulle også ha fotoen med i lufta for å knipse bilder. Hadde planer om å fly opp til Jon på Brøttum og tilbake...

Planen var og starte hjemme, mens Tove skulle ta en tur med Mikko, da vi fant ut att vi kunne gjøre alt nede på Strandsaga.

Etter vi kom ned på isen heiv Tove seg til å kjøre varm triken, mens eg rigget opp vingen og kledde på meg skikkelig med vinterklær, tok også på vindposer over beina. Fotoapparatet fikset i cockpiten og alt vell, men det skulle vise seg i lufta att eg hadde feil med det, enda eg hadde tatt en test nede før eg starta. Linsa kom ikke ut, det sto objektfeil, det var irriterende...

Koblet meg inn med hjelp av Tove, startet og tok en runde over Strandsaga. Så tok eg kurs nordover og fløy med ca 1,0 i løft nordover. Fikk etablert meg på pluss/minus 500moh og nærmet meg Rudshøgda, lufta var rolig til nå. Forandret kurs mot Ringsaker-kirka og det ble humpete, planen var å fly langs Mjøskanten opp til Jon. Men det va nokka "så inn i helvete" humpete nå, kikket på farta og så den hadde falt drastisk. Sjønte att vinden gjorde turbolent, men valgte å prøve å gå lavere. 

Det hjalp ikke i det hele tatt, og når eg nærmet meg Mjøsa humpa det enda mere, triken slang litt kan du si. Tilslutt bestemte eg meg for å lande, det var jaggu slem luft helt ned til bakken, ikke mye fremdrift. Landet rett nord for Ringsaker-kirka rett ved veien på et jorde, vingen sto fortsatt over hodet lenge etter eg hadde stoppet. Plinga Tove for henting, ho og Mikken kom med hengeren, sa eg ville prøve en tur til andre retninga.
Når vi kjørte tilbake over Åshøgda så eg godt inversjonen nedi Botsenden og videre sørover, skjønte eg hadde fått vinden som glei oppå kaldlufta, men det som var så rart att den gikk helt til bakken på ved kirka.

Vi kom ned på isen andre tur, sa eg ville fly til Hamar en tur. Startet opp og tok av, tok en runde før eg kurset sørover. Lufta var god her, fløy over Langodden og mot Jessnes, mye folk på isen så eg, ja helt midtfjors også. Videre til Hamar og snudde ved båthamna, hadde ligget på ca. 50 km/t med reflexen på normal. Slapp dem ut ca. 40% på tilbaketuren og dytta meg avgårde på rundt 45 km/t. Kom frem mot Langodden og kurset hjem for å se om Tove var kommet. Tove å Mikko var ute, tok meg en æresrunde før eg landet hjemme i hagen vår.

Vindvottene og vindposene til beina var en nyttig innvistering ser eg, var ikke kald i det hele tatt selv om temperaturen var 11 blåe i skyggen på Strandsaga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar