søndag 13. januar 2013

19 blåe ble til sykkeltur...

Tidlig på formiddagen plinga Geir og ville ha litt starthjelp i kulda. Heiv på meg uteklær og kjørte ned for og hjelpe han, vi fikk igang ganske fort. Etter et par kjefta kaffe dro eg videre og lurte på ka eg skulle finne på, synes det var for kaldt til å ta ut pg-triken. Endte med att eg bestemte meg for og sykle ned til Mjøsa og sjekke isen.

På bildet ser dere Bangs-starten, man ser det gror godt over Furnesfjorden og kondenserer tidlig på formiddagen.

Bildet: Såvidt frosset inntill kanten nede ved Nerkvernstranda, men her går det an å lande om nødvendig.

Hadde bare sykla såvidt igang med Mikko som hjelpemotor, så plinga Thor Arne. Vi avtalte og møtes på Strandsaga Air-port om litt, ja lite visste eg om overnattinga i "gammen" til T-A. Tok turen ned til Fiskerly og skulle se etter is, planen var og sykle langs strandkanten til Strandsaga. Men det var kun vann og se med endel frostrøyk, tok sykkel og gangstien mellom E-6 og Furnesfjorden videre bortover.
T-A hadde overnattet nede på Romfolke-hula på Strandsaga, han kunne fortelle att han var hevet ut igår-kveld av kjærring. Snakk om uflaks, men har var ved godt mot selv om han hadde hatt det litt kaldt inatt. Han sprudlet da vi kom på besøk og ville ta en liten spasertur innover Botsenden for og få varmen i seg.

T-A ble over seg av begeistring når eg tilbydde han å snørekjøre sykkel med Mikko. Varmen kom sakte men sikkert tilbake i kroppen hans og han ble bare mere og mere vill i nikkersen. Vi parkerte sykkelen ved Framnesbrua og spaserte videre til fots til Botsenden, men skal innrømme eg skvatt til et brøkdel av et sekund etter det knaka fælt i isen ved brua.

Hit men ikke lenger, Nemi begynte å sympati-halte mye nå. Vi snudde sånn ca halvegs inni Botsenden, pratet med is-fiskerne som kunne melde om 30-40 cm is over hele fjøla innenfor brua. Vi trasket tilbake og grublet litt over om T-A kunne komme hjem. Kom helt tilbake til Strandsaga bestemte han seg for og dra hjem å se om døra var åpen, klikk sa det og der gikk døra opp :-) Snipp, snapp, snute, så er eventyret ute...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar