tirsdag 1. januar 2013

Jaggu fikk eg triket ordentlig første nyttårsdag...

Flott vær og ca. rundt pluss-minus null grader var det bare og prøve seg med ski-triken. Gledet meg å teste etter eg hadde justert opphanget, jepp, da satt eg som en konge i godstolen min:-)
 
Var kun meg og Tove første turen idag, Tove hjalp meg med risere og bremsehandtakene. Det er fint å ha hjelp til dette når man bruker tykke hansker. Var nordlig drag nede på landinga, så eg måtte ta av medvinds, men det funke jo som snus når man har ski kombinert med snø til underlag.

Kom flott opp og fløy 360,er over gården til jeg hadde etablert litt høyde. Bestemte meg for å kurse mot Høsbjør for og se etter gjenget, men ingen der. Tok kursen over Heia-loven og hadde litt motvind, prøver og sikre meg landinger hele tia, føler meg litt som i en hg liksom, naken kansje, men føler att eg må ha ei stor landing føreløbig. Selv om man nok parkerer triken på en femmøring om det skulle bli en nødvendighet, men eg vil være litt forsiktig.

Fløy videre over sentrum, kurset mot Botsenden og oppover ryggen langs Fangberget. Ja dette var faktisk spennende, kurset videre over Grønvold-bilhuggeri, vider over sentrum og tok E-6 hjem. Så Vegard og Erik sin bil var kommet på gården, fløy ned og landet med gjenget, Vegard mente eg utelandet siden eg ikke traff selve startstripa. Men føler meg ikke proff nok til det enda, landa på det store jordet rett sør av startstripa. 
Skulle forlenge bremsene litt, men Vegard ville eg skulle ta en tur til siden han enda ikke hadde sett startene mine enda. Erik hadde ikke tid å se på, han skulle på Bangs å ta en skliert. Ordnet meg klar og plagdes litt med startinga, kansje motoren va mellomvarm. Etter div forslag fra Vegard om å pluggbytte som ikke fungerte siden eg bare hadde en gammel plugg liggende, satte eg på den som sto i. Startet oppog feis avgårde, tok litt høyde over gården før eg fulgte E-6 nesten til Framnesbrua før eg stakk over Furnesfjorden. Isen er ikke frosset lengre enn til litt sør om Framnesbrua føreløbig, så eg tør liksom ikke å ta strake kursen over fjorden ennå, må finne ut av glidetallet uten motoren igang først.

Kom over Furnesfjorden og visste det var noen på Pærla idag, men ville ikke i le siden eg hadde motvind vestover. Fløy opp langs Stensengdalen og testet ut diverse turtall kontra gasspådrag. Snudde og tok samme rute hjem igjen, Tove tok imot meg og fikk trike litt uten vinge.
Sålangt har jeg funnet ut att eg ligg å kruse på 7100-7600 omdreininger for og ligge på null. Men det var litt opp og ned med lufta idag når man skulle gjennom inversjonen, peaket faktisk på tre m/sek første turen på nesten helt vanlig tomgang.
Tove fikk testet ut ski-vidunderet mellom hver tur eg hadde idag, ho må lære å kjenne kreftene om ho en gang skal prøve seg. Men vil nok anbefale isen som opplæringsted, det er for mye hindringer i veien her på gården om evt. sjevtrekk, motorkutt, etc. i startprosedyren.
 
Men en ting er sikkert; Det er megagøy å fly pg-trike, spennende, tenker landinger hele tia. Og gleder meg når flere kommer etter her i klubben, samtidig som vi utveksler erfaringer med hverandre, det er det vi lærer av. Imorra tenker eg kansje å ta turen ut til Helgøya og hjem igjen. Men det er lurt å ha med pakksekken i tilfelle motorstopp og utelanding. Man vet no aldri med di "dærre" totakts-motorene. Det er og blir en totakts-motor, men Ventoren har vist seg og være stabil om man flyr den som en totakts-motor skal gjøres. Reserveplugg er fint å ha med på turen, ja kansje niste og tilfelle man skulle lande aldri så øde...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar