torsdag 19. januar 2012

Skitur, Vollkoia-Steinfjellhytta, ca. 21 km

Bilder: Trond og Stein-Are.

La meg begynne med å si att idag skulle ny-skiene testes sammen med Trond, Spott, Pontus og Mikko. Det var tåke å rått her nede i Brumunddal, men hadde en anelse att sola var på plass oppe på Hedemarksvidda;)


Men først må jeg presantere herr Arnesen, ja han var smøresjef til landslaget i gamle dager. Igår tok han like godt med reise-benken og smøresettet sitt og kom å preparerte skiene mine, snakk om å ha faglig og en dyktig ski-smører til å fikse ting for meg, tusen takk...


Vi møttes kl 10 ved Vollkoia, sol i "søkk og kav" så vi salet på hundene og oss selv. Akkurat i starten tok Trond en 360 med piruett, eller var det en sidesleng som til slutt endte i snø-skavelen, tru Spott var litt mere hyper enn sjefen sin:-)

Men må nok innrømme eg fikk en 360 og på hodet i en slakk nedoverbakke for den sabla Pontus skulle plutselig "skvette" på en gul prikk som var i løypa ved siden av sporet:-)


Her kommer vi trofast etter mister fyrverkeri 1 og 2(Trond og Spott) på turen oppover til Steinfjellhytta, vi har ca 5 km igjen. Må nok innrømme at Trond slektes godt på Spott når det gjelder og peise avgårde, eg har ikke sjanse der i gården... Mikko sprang løs hele turen opp og ned, tenkte og ta han i ryggsekken tilbake men har var glad å rompa opp, så da tolket eg det som han kunne løpe sammen med oss...


Vi rastet utenfor Steinfjellhytta og er nok litt tankefull her mens eg nyt et eple. Det var minus 12 grader på skyggesia mens temeratur-måleren i solveggen stod på pluss 17 grader, men kan skrive opp att det føltes ikke ut som plussgrader hvertfall.

Prikken over i-en:
Eg fikk låne Spott de siste 3-4 km ned til Vollkoia, hysterisk super-duper bra. Herregud kor rått og artig å kjøre med Pontus og Spott ilag, men det var ikke tvil om att fyrverkeri-bikkja(Spott) var råsterk. Vi fikk en litt lang unnabakke på slutten, Spott peisa på ut av helvete mens Pontus ikke hang helt med. Da dro faktisk Spott både meg og Pontus, ja sela til Pontus kom frem over hodet ei stund;)

Mikko frisprang begge veier og det var imponerend av han, man kan si han fikk 21 km i 4-månders gave. Trond sier Mikko er dagens helt...
Trond har sånn klokke med gps og traclogg og greier. Han fikk den ikke på til og begynne med, men her ser dere nesten hele løypa.

Det ble en flott test av nyskiene, tippe vi fyk opp til Vollkoia til uka og går opp til Mållifjellet. Kroppen var litt støl på innsiden av lårene etter forrige skitur, men det går bedre idag. Må bare få litt hvile og fortsette og trene ski musklene også, så da Trond, da skal vi på en skikkelig topptur for vi gir oss i vinter... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar