mandag 27. februar 2012

Sundvollen lørdag, bølger og pg???


Lørdag dro jeg, Tove, Ingeborg og Øyvind til Sundvollen for å fly. Kjørte fra Brumunddal rundt 8.30 tia og plukka opp Øyvind på Lyngna. Det var meldt endel vind på morran ifølge vindgram og sounding, men etter 12 skulle det blo godt flyanes.

 Bildet:Fremmend pilot sånn ca godt på ettermiddagen når bølgene slo ned.

Vi så ingen lenticer, alle som fløy sklei bare rett ned. Lite vind gjorde att vi venta på litt bedre trekk som kom ca 20-30 min etter vi var ferdig rigget.
Litt før halv tolv startet Tove, Øyvind og Ingeborg ut som perler på ei snor. Hadde avtale å hente dem om dem bøsta.
Øyvind i farta... Lite visste eg ka som kom til og skje, men det var såvidt løft da alle tre hadde kommet seg i lufta.

Ingeborg sist ut av gjenget vårt. Ser etterhvert att Øyvind og Tove kommer seg godt opp, Ingeborg klatrer og godt.
Men OBS: Hører plutselig det jamrer seg i sterk vind bak starten idet eg skal gjøre meg klar, får bange anelser...
Bølger tenker eg med en gang, men hadde ennå ikke sett lenticer. Venter litt med å koble meg inn og ser på gjenget litt. Fan og, der ser eg Ingeborg med ører og full speed, ja ho står stille lenge. Går opp på HG-starten og følger med ho. Øyvind og Ingeborg havner i "kråa" til høyre for start og får endel juling, Tove er kommet seg godt frempå og seiler etter forholdene i god framdrift med full speed.

Ingeborg blir egentlig låst fast litt bak "kråa" mens Øyvind kan like att han har en rask vinge, og han kommer seg fraampå også. Begynner å bli engstelig for Ingeborg men ser ho glir sakte frempå, men så skjer det igjen. Vinden slår ned som fan bak start og Ingeborg er på nytt fanget og glir sakte baklengs med full speed, fan og tenker eg. Hvorfor så ikke jeg antydning til bølger før dem startet, det var fordi det ikke var kommet opp lenticer enda.

Endelig kommer Ingeborg seg fram for andre gang og det var på det berømte håret..puuhhh... Men no får ho skikkelig innklapp inni "kråa" med både spedd og ører samtidig, ho roterer 2 runder før ho er så lavt att bølgevinden ikke fikk tak i ho og ho kommer seg ned til Hovedlandinga. Tove har allerede landet og Øyvind er på tur ned ser eg. Kjører å henter dem, Ingeborg er selv sagt oppskaket og det er med god grunn. Øyvind kommer ned og eg spør om forholdene, ikke flybart i det hele tatt for pg sier han.

Har noen kompiser på toppen og formidler beskjeden videre, men det spakner så det ryr ut en hel flokk med pg,er, ser fort ører og speed på flere. Pratet med en kar på ettermiddagen etter han landet, han hadde hatt full speed til Hønefoss(uten å skru) for han snudde, brukte nesten 2 timer til Hønefoss uten speed og ti minutter tilbake... Dagen endte med att eg pakket oppe og ikke fløy, fikk vel litt ekstra vondt i meg etter å ha studert Ingeborg også. Bølger og pg er ikke å spøke med, det vet en gammel rev med 19 års erfaring på baken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar