tirsdag 1. mars 2016

Ut å bakketrene for og bli kjent med ny vidundret, gleder meg til takeoff :-)

Til sommeren (2016) har jeg 23 års fartstid i luften med utrolige mange rare opplevelser i lufta, både negative og positive situasjoner. Men en ting synes jeg alltid jeg lærer noe nytt av, det er å dra skjerm på bakken, uansett erfaring.

Etter og ha justert bremse og vingetipp-styring i går kveld litt sånn på magefølelsen bør man ut å teste det før man flyr. Ved bakke-trening finner man ut hvordan man vil ha risere og liner helt på siste finish før man prøver seg i lufta.

Apco Force SP kjennes lettstartet ut, men det vet jeg også av demoen som jeg fløy tidligere i vinter, den var trimmet sånn som Johnny ville ha styre-opplegget til sin trike og fot-starter.

Sto litt i le i dag, sørlig vind med kanskje litt sør-øst i seg, fikk dermed le av Lillesveen-gården som ligger på en høyde bak meg som dere ser på bildet.
Det var sånn passelig med vind at jeg brukte også vingetipp-styringen når jeg trente og ble kjent med ny-vingen.

Var nøye med og se på risere og vingetipp-styring når jeg dreide og svingte på vingen. Fant fort ut att vingetipp-styringen skulle forlenges med 20 cm. På min trike er det sånn halvhøyt oppheng og jeg vil ikke sitte til værs med armer og skuldre i lengda på en lengre flytur, dermed velger jeg og sette på lengre liner.

Vingen sto støtt over hodet, herlig. Holdt på rundt underkant av en time, nå har jeg i hodet hvordan jeg ser for meg lengda på bremseliner, vingetipp-styring og innstillingen på trim/reflex. Det ser ut att dem funker best på opptrekk sånn som det står i manualen, start og landing på blått merke.

Da var det bare og pakke sammen etter endt trening og inn og finne nye liner så jeg kunne sette på litt lengre vingetipp-liner. I hodet mitt så jeg 20 cm lengre liner og forlenget dem med det, men tok dem en halv meter lengre så jeg kan justere dem som jeg vil når jeg har testflydd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar