tirsdag 8. mars 2016

Brumunddal-Lillehammer tur/retur med PPG-trike. 86 km.

Kanon-vær og sol, stemte på en prikk etter værmeldinga i går kveld. Vinden lå jevnt mellom 10-15 km/t fra nord, reflex i bruk 98% av turen. 2 video-snutter nederst.

Bilder klippet ut fra Contour GPS.
Tok løst fra Tove,s hage ca. litt før tolv, var litt "elle-melle" mellom Trysil eller Lillehammer. Det var meldt ren vest på soundingen i ettermiddag, så da ville evt. Trysil bli ren motvind hjem og det gidda eg ikke. Pratet med Trysil-Stein også, det var flott vær i Trysil på morran med nordavinds-drag.

Bestemte meg for Lillyhammer, da ville jeg på god medvind hjem med nordlig drag. Kurset mot Botsenden og fulgte gamle E-6 mot Ringsaker kirke. Etter det la jeg meg langs strandkanten på Mjøsa videre nordover.

E-6 brua ved Moelv. Lå sånn ca. 3 hakk ute på reflexen, gikk ca i 40 km/t motvinds oppover. Kjente godt termikken i flekkan, det var ikke definert ute på Mjøs-isen men rista i flekkan. Lå og justerte høyda mellom 290 m til 360 m avhengig av vind og hvor mye "popkorn-slammer" jeg fikk. Var oppe på 600 meter, men det var samme vind over alt.

Krysset så over til Biri-travbane og fulgte vestsiden av Mjøs-kanten før jeg krysset over mot Brøttum-siden og fulgte den mot Lillyhammer.

Lillehammer i sikte, tenkte litt på og lande på Vingnes-flystripe. Men visste ikke om det var lov og åpent for oss PPG-er, så da fløy eg litt nord om brua og tenkte litt på det. Den var heller ikke brøytet, men det hadde ikke gjort noe med mine "låvedører" som eg bruker til ski på triken.

Hadde sendt melding til Morten og Jon, fikk svar fra Morten att jeg måtte ringe en kar som hadde med det og gjøre. Bestemte meg for og returnere tilbake uten å lande, synd det da eg hadde med kaffe og kaker. Så att det var brøytet en runding og regnet med det var for skøyter eller en cross-bane til noe motorisert.

Hadde meg en tlf. med Jon i kveld etter at jeg kom hjem, der er det lov og lande sa han. Så da må vi hive oss et gjeng til helga og ta turen flere med motorer, turen dit er ikke så "paddeflatt" område som her nede i Brumunddal så det blir mere og titte på.
Her ser dere mot Botsenden når jeg er på tur tilbake, kjente termikken bra over fra Ringsaker kirke og helt til eg hadde passert Framnes bru. Har nok trua på at vår-termikken er kommet til Gudbrandsdalen, Heidalen hadde kanskje funket i dag...

Home sweet home, kommer inn mot gården hjemme etter ca. 1 time og 45 min i lufta, var fornøyd og spent på hvor mye fuel forbruk eg hadde hatt på turen.

 Lander mot nord, utrolig flott tur. Neste gang må vi være flere på tur :-)

Tove kom ut og knipset litt da jeg hadde landet, var ganske yr etter turen. Sjekket ut forbruket og så jeg hadde brukt omtrent 12-13 liter på 86 km. Lønner seg nok og dra reflex i standard eller ned mot minus medvinds om man vil spare fuel, farten vil være bra uansett medvinds. Bikket godt over 70 km/t hjemover mot Brumunddal.

Mikko-gutten ulte da eg kom tilbake, han savnet nok matfar tipper jeg.

Tok og slurpet i meg kaffen og kakene i en god solvegg hjemme da jeg hadde pakket sammen, det smakte godt etter en herlig tur.

Oppe ved Lillyhammer, har akkurat snudd nesa hjemmover.

På tur hjem, Framnes bru, popkorn rundt triken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar