søndag 6. mars 2016

PPG-gamliser i Brumunddal.

I dag (lørdag) ble ikke ppg-turene etter planlagt rute, men hva gjør no det når motor-gjenget er superfornøyd.
Avbrutt plan er ikke uvanlig i PPG-sporten. Vi skulle på tur til Haslemoen men endte på tur til Brumunddal. Lavt skydekke østover og to stykker som hadde propp-havari gjørde att vi la om planene våre.

 Men det er en ting jeg har lurt på i mange år?

Hvorfor er vi blitt et land som ikke tør logge våre turer i loggboka, hvorfor har vi fått et "tyttebær politi"?

Det er mange grunner her, misunnelig-het er det første som slår meg, salg av utstyr osv. Om man tenker seg om går det pr. dags. dato ikke å leve av et salg for ppg-utstyr (motorer) i Norge, vi er ikke mange registrerte piloter som kan fly PPG, ca 150 piloter pr. 2015.
Hvis vi ser på tidligere historie var det en kamp om og få kunder, alt gikk bra til Jan på Paramotor-Norway kom inn på banen og solgte billigere utstyr enn sine konkurrenter.

Det ble et sabla oppstyr når han averterte ppg-utstyr billig, endelig hadde "Ola Dunk" i den vanlige gata råd til og kjøpe utstyr. Men det ble rabalder i leiren, selv gamle fagsjef ringte til han og sa det var forbudt i Norge og selge para-motorer uten godkjennelse fra fagsjef...???

For en vits, du kan pr. i dag selge omtrent hva som helst i Norge, det er bare at ikke forbruker alltid kan bruke dette lovlig.




Men hverken fagsjef eller faglig leder-gruppe i i NLF kunne forholde seg til dette, dermed ble det en jevnlig skittkasting på Jan Mlodyszewski hele tiden. Alle forhandlere av ppg-motorer i Norge tok sterk avstand fra han og anmeldelse kom på rekke og rad på løpende bånd, unntatt Termikk & Rotor, dem skulle ta Jan inn i varmen. Betingelsene var att T&R skulle få salget på motorer og Jan skulle bli deres reparatør. 

Hvorfor ble plutselig Jan tatt opp i varmen hos T&R? Tipper det hverfall ikke var for att dem skulle bli venn med han, men tipper det var buisness. (jeg har sett det personlig svart på hvitt). Jan fortsatte og selge ppg-utstyr for seg selv og samarbeidet med T&R ble brutt, han var ihvertfall ikke deres venn mere. Skulle vennskapet stå til at Jan skulle gi firmaet og sin fortjeneste til T&R? jeg bare spør???

Jan hadde allerede fått kunder i Norge og han ville ikke gi slipp på dette, han måtte holde servicen til sine kunder. Siden det var billig å handle hos Jan bygget han opp et større og bredere kundemasse enn tidligere ppg-forhandlere, krigen kom i gang ang. salg av para-motorer.

Jan hadde fått et dårlig rykte i landet Norge, egentlig alle Polakker. Men Jan flydde som mange andre Norske, lekent og morro hadde han det, ulempen var bare att han la ut video på alt. Men han ble anmeldt gang på gang når jeg var faglig leder i Humla Paramotorklubb. 

Huske en gang jeg var så urolig på fagsjefen som alltid gikk uteom om meg som faglig leder i Humla når det gjaldt anmeldelse på Jan. Til slutt ble jeg så forbannet og spurte om han ville ha videoer av alle som hadde anmeldt han, bl.a. hans motstander rett ved siden og en fra sørlandet. Sa dem la vinge-tippene i bakken og lekte seg(har videoene fortsatt) og fløy ulovlig. Men dette fikk jeg fikk aldri svar på fra vår gamle fagsjef.

La meg si; Hvordan blir vi Norske Piloter mottatt i Polen som PPG-piloter? 
Vi blir ihvertfall motatt med mye større entusiasme i Polen enn det polske piloter blir respektert i Norge. NLF burde skjemmes, Norsk forvaltning innen hang -og paragliding har dessverre vært meget nedlatende mot Polske piloter, det er en skam som vi fra moderlandet kommer til og bære med oss i fremtiden. Vi kommer hvertfall og bli husket for dette fra våre Polske kolleger. 

Det ble det lett og anmelde Jan for sine handlinger i sine videoer. (lurer på hvorfor gamle fagsjef ikke ville ha videoene som jeg sitter inne med av de som anmeldte han?) Jeg personlig var Faglig Leder i Humla Paramotorklubb og måtte svare for hans handlinger til den gamle fagsjef i Norge for HG/PG.

Ingen skal ta fra Jan at han ikke var en råtass, han fløy godt med motor på ryggen, men en dag var han uheldig og traff bakken i meget stor fart.  Men det er ikke bare Jan som har møtt bakken i stor fart for en dårlig handling i sitt flyutstyr, det har jeg erfart opp gjennom 23 års flyving sammen med piloter i et lite miljø.

La meg spørre:
- Hvor blir det av de lavtflyvnings-banene gamle fagsjef skulle jobbe for, pylonflyving, etc.?
- Hvordan blr det med PPG- i fremtiden ang. landslaget i Norge som gamle fagsjef skulle stå i spissen for oss som flyr PPG?
- Hvordan skal vi som vil fly lavt i Norge og trene på pylon? Vi får ikke utviklet oss?

Under ser dere noen sminkede PPG-starter. 

Ingen tør i dette landet og legge ut hverken tracklogg eller video, er du seks fot under lovlig høyde blir du anmeldt med en gang av "tyttebærpolitiet" i Norge. Jeg personlig møter en del ganger micro og småfly under lovlig grense når jeg starter på min take off hjemme, tipper ikke alle har klarering til lavtflyving. 

Hvorfor har vi stilt oss i dette Lyset?

Trond Werner starter i Toves Hage.

Geir Egil starter i Tove,s Hage.

Sjefen selv :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar