torsdag 20. desember 2012

Ski-understellet endelig ferdig på pg-triken...

Det ble mange timer i verksteds-bua til Arne idag, sånn ca. 19.00 ikveld før vi ble ferdig. Men da hadde vi sagd, borret og sveist fra i formiddag av, det skal ikke stå på motivasjonen til Petter Smart og den gode hjelperen:-)
 
Vi heiv alt i bilen når vi var ferdige, ja vi var litt ihjelsulten også. Men Tove hadde ferdig varm middag til oss da vi kom hjem til oss. Da kappspiste vi to tallerkener med mannfolk-porsjoner på hver i ei "steikanes" fart, skulle tro vi var fiskere begge to. Og mett og god bar det ut å montere på alle tre ski-understellet i ei sabla fart.
 

Arne fikk æren av prøveturen, "steiki" kor det glei avgårde. Tør og påstå sånn som føret var idag var det hverfall like lite rullemotstand som med hjul på f.eks. gress. Syntes det sklei avgårde i alle retninger om man holdt "klipa" inne. Styringa var helt konge og vi hadde ikke regnet med sånn styre-respons på framskia, men det er kansje pga. att den er litt liten og skjærer nedi snøen.


Etter vi hadde kjørt litt gærning att og frem konkluderte vi litt ang. frammerskia(snowblades), tror kansje det blir et snowboard der også. Føret nu var sånn svak skare-hinne og kram snø under som akkurat har blitt litt "kjølna" etter det kom frost(12-blåe) idag. Det resulterte att framskia gikk under skare-hinna og roterte opp masse snøklumper som fauk i og over hodet...

Her ser dere bakskia, den er montert rett i orginalfeste til snowboardet, videre et rektangulært firkant-rør som ender i et 24 mm rundt-rør. Røret er bare tredd rett inn på aklslingen som bakhjulet sto på før. Ikveld festet vi det bare med ei reim for og teste ut korsen det glei, det funka som snus det:-)

Men for att skia ikke skal bikke i lufta borer vi hull der kor splinten(til hjulet) på akslingen er, og stikker en gjennomgangsbolt på det runde røret. Da får vi låst skia fast, men vi kommer også til og bruke ei strekkreim fra tuppen og opp i buret for og stabisere skia opptimalt. Fremme har vi leddet styreskia så den skal følge terrenget, men her har vi sveist stopper på så den får en slags makslengde å vandre på. Her blir det også strekkreim for og stablisere skia opptimalt i lufta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar