torsdag 27. desember 2012

Fint å kaldt vær, pg-triken måtte ut av fjøset så nissene fikk julefred...

Ja det var flott og komme seg ut av juledvalen idag, va 14 blåe på morran så slo flyvinga ifra meg. Ding-dong sa det på døra i formiddag, Arne var klar, etter en kopp te bar det ut for og fly.
 
Bilder: Arne og Tove.(fikk ikke filmen lastet inn)
Eg varmkjører først men merker att det er litt kaldt, 12 blåe når vi begynte idag. Men vi bestemte oss for og prøve, Arne og Kjell var helt klar, Tove og naboene fulgte oss med argusøyne bittelitt på avstand.

Her holder vi på med siste finish før avgang, Arne og Kjell hjelper til. Det blir litt "krøkat" i flekkan med store vintervotter på, men det gjelder å ikke bli kald, da er det ikke artig lenger. Har lært att det er fint å få hjelp når man er "hyrt" for nordpol-temperaturer...

Litt nordlig drag i lufta, men start-jordet er desidert best å ta av mot sør i tilfelle man må avbryte lavt.

Det var jo noe eg fikk testet ut andre tur da bremselina hadde vaset seg inn i den bakerste lina og alt dro til høyre. Men automatikken koblet inn og eg dro kontra på venstre side, stoppet motoren ca 40-50 meter over bakken og glei ned å landa på samme jordet som eg starter fra.


Man ser bare snyfokket etter meg som renner av skiene, ja ikke direkte snyfokk men en aldri så liten sny-hale etter meg. Starten her hjemme kontra den som er på Furnes er ikke helt topp. Den har trær på den ene siden, og linje på den andre siden, så her gjelder vingekontroll og feeling under startopperasjon. Men om man starter mot sør har eg gode landinger om noe skulle skje, f.eks. motorkutt, men liker meg bedre på Furnes(Svend-jordet) Men isen er jo desidert best, blir det utover når vi blir flere trike-gubber:-)


På opphenget i fjøset henger eg litt høyere med forskia som det står i boka. Men når eg flyr føles det ikke sånn, ser mere ut som eg er helt i vater, eller vannrett som det heter. Lure fælt på om det er vindpresset som presser meg litt mere forover enn eg vil? Kansje eg justerer den mere bak for og teste det ut. Men ser når eg lander uten motoren igang er det bare å dra brems rett før eg treff snyen, da bikker den sånn som eg vil ha den. Men om noen der ute har erfaring om det skal være sånn tar eg imot tips med takk...

Vil si litt om snowbardene til triken(her er den kun med reim uten splint).
 
Her må eg først og fremst takke Vegard for att han greide og overtale meg til å bruke disse, dem er glatt og byr ikke på så særdeles store problemer om eg lander i krabbevinkel. Det tror eg er fordi dem glir også godt sidelengs, noe eg fikk erfare idag på en halvegs sidelanding sia eg avbrøt en start. Snowboardene er myk å sterk, stor flate f.eks i dypsnø og festet enkelt inn med en splint i samme hull som hjulbolten sitter på. Snowboardene er kjøpt på XXL nå i desember og kostet 500 kr. stk., det er junior str.(ca 130cm). Triken har samme høyde fra bakken som med orginalhjulene, høyda beregnet vi da vi kuttet av det rektangulære firkant-røret som går opp fra skia og inn på hjulakslingen(bakakslingen).
 
Vi har brukt orginalfestene, kjøpte flatjern, 75 mm bredt, 3 mm tykk(da fjærer den med skia) og 65 cm lang. Da boret vi hele 14 hull som vi tilpasset gjengene nede i skia, sveiset på et rektangulært-firkantrør(25mm x 50mm) like høyt som bakjulene er fra senter og ned til bakken. På toppen sveiset vi fast et 20mm rundt-rør som eg trer rett inn på hjulakslingen, og kobler dem fast med en splint gjennom orginalhullet som holder bakhjulene på plass. Videre fremmover bruker eg "bagasjestrikk"som eg har festa i styreakslingen foran og i tuppen fremst på skia, det er for att skia ikke skal vibrere, etc under f.eks humpeti-dumpeti. Vurderer å koble på en tynn wire for ekstra sikkerhet så skia ikke blir negativ, da er eg vel sånn ca. i mål med skiprosjektet på triken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar