søndag 24. mai 2009

Superdistanser på vestlige vinder fra Høsbjør


Høsbjør er uten tvil et potesiell startsted på vest/sør-vest for og fly langt inn i Sverige. Det er bare ingen som prøver, ENDA, men blir vel. Hvis man får skybas på 2500moh burde det være tilstrekkelig, terrenget er ikke så høyt innover. Skikkelig flatlandstermikk, og max høyde i Norge er 2895moh(lovlig), etter grensa er det 2800moh(lovlig).

Nå er det så at Flystedet Høsbjør i Brumunddal ikke er verdens beste rykte på og komme opp, men jeg har vært der en del og vet at det er uante muligheter. Hovedløsninga er å komme seg bakpå Høydedraget over Nydal, med skyer som viser vei videre. Sist jeg fløy over til Østerdalen nådde jeg 1350moh over start, 1500moh på de neste fjellhøydene over Hedemarksvidda. Her har man kansje bare et kort vindu på 30min, og da gjelder det og være klar.
Kor ofte ser vi ikke i loggen: VAR FOR SEIN PÅ START. Det er det mest typiske fenomen som 99% av alle piloter sliter med, jeg persolig skal prøve og rette på det. Under har jeg satt opp noen eks på ruter, så det er bare å kjøpe Svensk-kart og bli med.

Eks 1(vest): Høsbjør-Salen, ca 120km. Da flyr man over Brumundkampen, Kvitvola, videre mot Nybergsund, så rett vest til Salen.

Eks 2(vest/vest-nordvest): Høsbjør-Falun, ca 240km. Da flyr man fra Høsbjør, videre innover Nordhue, videre til Høljes(Sverige), derfra til Maluno og herfra til Falun.

Eks 3(vest, sør-vest): Høsbjør-Ljulsdal, ca 290km. Herfra er ruta kansje mot Kvitvola, videre mot Trysil, så over Fulufjellet(Svenskegrensa), videre innover en hel haug med skog, passere Orsa-sjøen på nordsia, så landing i Ljulsdal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar