onsdag 13. mai 2009

DOKKA, att og fram like langt...

Etter en fantastisk planlegging hadde vi trua for Utsikten-Nøss på Veståsen, gud hjelpe meg kor dum vi var. Sto fint inn da vi kom kl.12.00 og vi trudde jo vi hadde god tid. Tom mente vi ikke hadde så god tid, han e flink han. Ble nesten 13 før vi begynte å komme oss i sela. Ble veldig mye fra øst, kun noen få sykluser rett inn etter kl. 12.45. Bildet: Starten, Tom i bakgrunnen. Her pakker vi ut, og vi er så optimistisk akkurat nu. Sjabbe litt skit innimella mens vi rigger, blir enig om og gå i "ventebua" for og spise. Tom og Jon studerer bua som var bygd i 1974, ganske fin hvertfall. Vi ser svak sirrius mot Synnefjell, så ser vi nokka svake linseskyer som IKKE er lenticer. Tom sa det var nokka drittskyer som alltid ødela termikken, gu så rett han hadde. Han mente dem lagde lufta stabil, etc... Men vi studerte kartet litt, planla, og gikk for å starte.

Jon ut og til venstre, meldte(på radio) om hundre meter over start og humpete. Begynte virkelig å bli møkkaforhold(13.15) på starten, litt inn og Tom ut. Tom melder(på radio) at lufta ikke var god, jeg sto i bakvind til 13.40 før jeg bestemte meg å pakke. Var en supersvak syklus inn på den tia mens jeg ventet på godbobla som aldri kom.(ganske pussig at det ble bakvind så fort, er jo en nordstart med cumulusene i rett driv)(Foto: Tove) Etter bust på Jon og Tom fra nord-starten tok eg bilen ned, dem sa det var le og turbolent. Vi møtte Tove nede og bestemte oss for og dra på andre sia til Hougner(kirka). Var bakvind da vi kom, øst, nordøst. Gikk ned og studerte verdens fineste start, plutselig sto det inn i 10min. Henta vingen og pakka ut, plutselig ruller vingen over meg(bakvind), begynte til slutt og pakke. Jon skulle bakketrene litt i 90 grader fra venstre. Mens han drar vinge snur vinden inn, han bakktrener seg til himmels. Ut med han, men det er svak termikk og ikke system i det. Han tar en svak drifter mot vest, skrur så godt han kan, men det blir med landing etter ca 15min. Tom drar til Oslo, og vi pusker oss hjemmover.Bildet: Østrampa på Bangs.(foto:Tove) Kommer hjem om sider og ser det er N-Ø. Drar til der kor eg trur det et siste håp om og få flydd, men den gang ei. Blir nu til jeg og Tove dro til nordstarten og titter, som en gang var i drift på Bangs. Den var grodd litt igjen, men ikke værre så den kan fikses opp igjen på kort tid. Mest kvist og ei halvstor furu som var iveien for å starte pg.

Lærdom: Etter fronten som passerte igår kunne vi godt vært ihuka seletøyet kl.11.00.(tror vi) Det sto jo så fint inn da vi kom, flotte cummuluser i tilegg. Dem forsvant når det ble mongoforhold etter ei stund. Er det ikke typisk og finne ut at man er for sein på start...

1 kommentar:

  1. Nei,nei, Stein Are tror nok du får begynne å skru på motoren din hvis du skal holde på med denne ettermiddagsflyvingen. Nå har du vært for lenge borte fra jobb til og komme deg på bena tidlig nok til å ta morratermikken.:-)

    Tom Ole

    SvarSlett