onsdag 20. mai 2009

Høsbjør en møkkaplass??? (47km)

Høsbjør-Østerdalen(Torp) 47km.
Arkivbildet: Tatt 3. mai på Høsbjør. Da ble det flydd langt fra Heidal og Vågå mens vi sulla lokalt...

Tok en sjabb med Frode Halse igår kveld(tir), han skulle til Vågå. Frode ringte på morran da han kjørte fra Oslo, ble enig om og ta en sjabb når han nærmet seg Brumunddal. Plutselig sjabbet vi igjen, og igjen... Han sa han kjørte videre, sa jeg skulle bare fly her nede i flatlandet, og ikke minst sa han: Vi skal se hvem som kommer lengst idag, he, he den luringen...


Møtte Dennis på Essoen, vi dro opp sammen. Sto inn, kom en meget bra syklus når vi var neste helt ferdig å rigge. Eg ringte(62444811) til Østre Æra og skulle høre om aktivitet men fikk ikke svar, Dennis starta men megasynk på han, pølsa dreide S-Ø. Gjorde meg startklar, venta på det "gyldne øyeblikk", startet. Ut til venstre, fan synk, snur tilbake forbi rampa og nedover ryggen til høyre, pip,pip, mongoboble eg tar til ca 650moh, stopp her. Så videre til venstre for rampa, tar ei "meget sinna" boble til skybas(1350moh) og kurser til høydraget bak Nybygda, treffer neste boble på samme plass som sist eg fløy bakover her. Kommer meg til 1500moh, skybas hevet seg litt, eller bare høyere skybas bak på Hedemarksvidda? Sklir mot Brumundkampen, lavt som fan nu(800moh), er desperat nu, kikker på solflekker, skyer, og på gud. Der ja, traff ei råtøff drifter som nesten sleit hengslan av småkarabinan på raiserene i halve runder, beit negler.


Mistet alt, fant det igjen, mistet alt, fant igjen, ja sånn holdt det på, var småsprø, så på Compeo at eg drifta med 16-18km/t. Kom meg etter hvert så god høyde at eg glei videre litt nord for Gitvola, så nokka svart groms eg trudde løfta, men ikke fan. Skygata var som ei hestesko, løste seg egentlig opp, derfor var det ikke noe. Fløy videre mot Rena, PANG, dagens beste boble, skrudde mellom to skyer, kom 400m over skybas. Skyene hadde to armer på toppen som bøyde seg over og ville sluke meg, ble redd, stakk på 1900moh.


Var ikke pip før eg kom øst for Sorknes og midt over Glomma, livet er rart og eg var lavt(480m0h). Men her peip det nesten hele runder, pressa litt nordover her, fikk ikke skybas nå. Sklei videre mot Vikkletten(497moh), men humping og ikke system noen plasser, var lavt. Hadde valget på og bli med innover fjellan mellom Østerdalen og Rendalen lavt, risikere ei skikkelig utelanding, hodet mitt sa Riksvei 3. Landet på en gård i Østerdalen nord for Rena som heter Urmakstua. Pakket og gikk til en bussholdeplass, fikk buss til Rena, og takk til Erik som henta meg derfra.


Ettertanke: Turen gikk fort og lavt, men med høy skybas er dette en Frode Halse pluss, kansje en Daniel pluss også. Det er et råbra termisk terreng og fly østover fra Brumunddal. Hele Hedemarksvidda oser av skygater, ja det gjør det også videre innover mot Sverige. Ka du tru å landa og lært seg Svensk, he, he...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar