torsdag 18. august 2011

Ozone M4, et mesterverk i sin klasse(En D)

NB: Skryten av M4 og bildene under er ikke helt i samsvar...

Idag fikk eg virkelig testa M4,en min i forskjellige forhold. Det som går igjen er att den er meget fast i fisken og presis på hendlinga, i tilegg supersoft med speed og det hadde eg ikke forventet med denne klassen.

Fløy først en tur på formiddagen(startet ca. 12.00) på supermarginalt uten støttehang. Startet og havna nede hos han seilflykaren(huset rett under rampa på Høsbjør), steiki nu slit eg. Tenkte eg fikk slite, omså lande på jordet hos han, men pinadø kom eg meg opp med et nødskrik. Endelig etablert i 360,er i gogropa mi går det ikke så fryktelig fort opp(tidlig på dagen?) og det er vanskelig, slanger seg i alle retninger.
Bildet: Morten prøver vingen min på kvelden fra Høsbjør...

Når eg endelig fikk maks høyde(830moh, hundre meter igjen til skybas) tenkte eg å prøve til grustaket i Bjørgedalen, men det sank så djevelsk att eg måtte snu å såvidt komme tilbake i høyde med starten. Skyggen ble stabil og eg kurset ut mot landingsbobla, eller skal eg si GEIR-BOBLA(der kor Geir tok meg i våres sammen med Daniel), pip, piiiiip... Ser Arne og Stein står på landinga og venter, men eg må nu bare skru når eg får det til. Tru dem ble lei av og vente, ser dem kjører opp, eg tyner til 562moh og glir mot "hoppkanten". Fan og, ble lav, sleiker alle hustakene ovenfor kursjordet vårt og håper på høyere makter, var så marginalt att eg ikke NÅDDE(pleier å si det på distanseturene mine) å si: "kjære gud gi meg løft" inni meg. Bildet: Morten glir ut med min M4...

Kjempa meg opp som en "liten djevel" og fandenivolsk samtidig, turister på rampa, eg jubla til dem og dem svarte. Dem hadde nemlig sett meg hele tia og var imponert, ja det va nu pinadø eg å... Kom meg inn bak rampa(starten) lavt i en høyresving, men hadde så mye energi å fart att eg ikke turte å topplande. Ser Arne å co kjører mot hotellet og kurser etter, lander på beitejordet sør for hotellet. Pakker og labber opp etter gutta med smil til forbi ørene... Starter på ettermiddagen på tur 2 sammen med Trond å Tom Ole. Eg å Tom Ole fant fort hverandre å symetrien i bobla å steig ilag til rundt 1100moh(uvanlig kost på Høsbjør)... Så Tom Ole sank litt og valgte å dra bakover litt til, der pinadø va bobla igjen og den tok meg opp til litt over 1300moh. Ble alene og kurset mot Gåsbu, men det ble vanskelig etterhvert. Når man jobber med skybas på 1300moh er det ikke mye feilmargin som skal til før man bøster.Men skrapa og skrapa og landet på en av de tusen gårdene som er der, måtte spørre ei kjerring kor eg var. Ho var så hyggelig og småpratet, men ho kunne ikke forst korsen man kunne starte på Høsbjør og lande der:-)





Det som eg liker med denne vingen: Tråkka speed 50% med en gang eg sjønte att eg ikke kom høyere, røm derifra. Lå med speed inn til neste boble til det steig bra, bråslepte og vrengte rundt så energien tok tak i meg og eg tenkte, kansje litt for tøff nu??? Men NEI, denne vingen var det bare å fortsette i 360,er oppover. Det var en utrulig følelse, tenker tilbake på R-09 og det er med en frykt som eg har hatt mange ganger i R-09. Hvertfall er det ikke tvil i mitt hodet ang vingevalg til meg, grubla lenge før eg bestemte meg ka eg skulle ha, tipper Tonny og Ronny var overgitt av meg.






PASSIV SIKKERHET: Nå er det sånn att min vinge har fått en D(dhv 2-3) med speed på kun 2 øvelser, resten er mye A, B og noen C,er... Om man snur litt på det hele og tenker, ja ka fan, vingen har bare en C(dhv 2) på handsfri. Koffer kan man ikke kjøpe en sånn sak istedet for en ren toer(kansje for dem som har flydd litt)??? Vil tippe at de gutta som flyr en ren toer ikke så "veldig" ofte ligger med full speed. Rett vingevalg til rett pilot er vel kansje det som er nøkkelen til sukksess til den enkelte, men husk dett er bare min tankegang:-) Tusen takk til Ozone som har produsert denne glideren, sikkerheta står virkelig i høysetet på denne vingen... Her er første gang eg starta med nyvingen, kysthang på Lyngstuva i Nord-lenangen. Turen ble på vell 2 timer med ei le-boble på slutten, da var det egentig ikke tvil i mi sjel at eg hadde kjøpt det som passet meg.Arne kom plutselig forbi etter alle trudde han hadde landa nede ved hotellet. Han hadde hang-soaret på berget/stein til venstre av rampa, tru han nevnte att det var marginalt. Men Arne er en gammel rev så det løftet tok han som vanlig av alt det andre han presterer. Var steike artig å stå i megabakvind på starten å se han skrudde seg opp i bygen, meget godt flydd... Stakkars Trond, han var ca 35 sekunder for sent til å komme seg ut og bli med Arne i bygeløftet. Men han fikk jo seg en god tur på ettermiddagen, hadde litt uflaks i bobla som eg å Tom Ole tok opp til over 1ooomoh... Her er endel av gutta som var med idag, Roger speider ivrig på pølsa i Arne sin "snik-kikkert" Tusen takk alle idag, og takk for hentinga Morten...

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar