mandag 18. februar 2013

Test av Ozone Delta 2...

Nå har vi hatt Delta 2 på prøve fra T&R til demo, og flere fra klubben har fått testa den. Men var så heldig og fikk flydd den 1,5 timer fordelt på 2 turer sammen med to forskjellige M4,er. (Arne og Øyvind)

Størrlse: (85-105 kg) ML.
Sele: Voyager Plus med nødsjerm.
Pilotvekt(naken): 84 kg.

Dro opp vingen baklengs i svak vind inn på starten, ingen hadde vel helt trua på noe løft/hang. Men startet no allikevel, vingen kom helt flott opp. Svingte til venstre mot N-Ø starten, ja det bar og tok noen legg mellom begge startene, ja klorte meg fast ca 10 meter under starten, Delta,en(2) var helt pervers-deilig på hendlinga. Ja her hadde dem virkelig fått gjort noe fine forandringer kontra den første Delta,en. 
Siden eg hang og ikke datt gjennom prøvde eg meg mot "gratishaugen", gikk fint bortover i null. Yeeeh, deilig å få friflydd uten motoren kjente eg nu. Kom frem litt under kanten til "gratishaugen", peip svakt i varioen og "klorte" meg over kanten såvidt. Nå lå eg bare å kosa meg i Delta,en(2) og venta på de andre, traff av og til noen syltynne bygekjerner som kom oppover. Da rappa eg hardt og brutalt i bremselinene for og prøve å ta det lille som kom, vingen oppførte seg eksemplarisk.

Fikk en godfølelse med en gang med vingen, den flyr rent og pent, ingen vingling på noen som helst måte. Bak på C-riserne der kor bremsene er festet sitter det en styrebøyle på hver riser som funker som speed-styre-handtak. Men fant ut eg ville teste dem på det lille hanget på "gratishaugen" som ren styring, dem funka som snus. Prøvde å dra ganske hardt i dem, funket det og, skulle forresten ikke mye pådrag for att det svingte.
Ser Tove kommer ut men ho ligg for langt fra terrenget til og ta løftet, det resulterer i bøst. Arne starter og kommer sigende mot meg som en gammel rev i sin M4. Ja han "gamlefar" er ikke bare å lure seg unna, ikke lenge før han er på høyde med meg.

NÅ FÅR EG TESTET ILAG MED M4...
Arne flyr en M4, str. ML(80-105 kg) og veier 85 kg naken, sela er ei X-Alps GTO med reserve. Vi ligger å koser oss på gratishaugen noen legg sammen, det viser seg att han ligg et knipent 10 cm over meg hele tia. Men GTO-sela gjør nok litt vil eg tru, eg har jo Voyager,n med airbagen som gjør sitt ang. drag, etc...
Men Delta 2 er virkelig en flott toer med kun 3 C,er, glir nesten på høyde med M4 selv om eg fløy Voyager,n.

Men eg fikk også testet den sammen med Øyvind Bratberg som er 6 kg overvekt på sin M4, her så du virkelig forskjell både på høyde og glidetall, Delta 2 var overlegen her. Og ikke minst fikk bevist det som eg alltid har påpekt; er du tung i vingen får du dårligere glidetall.

Den som tenker og kjøpe Delta 2 tror eg ikke kommer til å angre, lettstartet, meget flott hendling, flyr rent og godt glidetall, og er sterk i trua på att dette blir en folkevinge i 2013 på En-C vinger. Du kan også gå inn på loggboka å lese loggene til de andre som prøvde vingen i løpet av helga; Erik, Thor Arne, Geir, Trond og Emily.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar