onsdag 20. februar 2013

Brumunddal - Lillehammer - Hjem igjen, ja dette ga mersmak...

Flytur opp til Vingnes flystripe for og hilse på Jon Grande Dahl. Men en steikanes motvind oppover og lang flytid gjorde att eg blei litt kaldt på tommeltottan tidlig på dagen...

Avtalte med Jon igår kveld å møtes på flystripa på Lillehammer om eg kom meg oppover. Startet hjemmefra i Tove,s Hage ca kvart på tolv ihåp om att det blei mindre nordavind enn soundingen fortalte meg på morran. Starten gikk perfekt og fikk fin flyt oppover mot Rudshøgda, men nordavinden begynte å ta tak i meg rett før Moelv.

Er nede i 18 km/t med reflex 2/3 ute og lurer på om eg skal snu, men prøver meg nord for Mjøsbrua litt lavere. Der øker farta til 24-26 km/t og eg lar det bare stå til da, er jo halvegs. Men en ting er sikkert, man har god tid til å tenke å kokkelure på alt mulig når det ikke går fortere.

Passerer Biri, flyr nordover og krysser Mjøsa igjen rett vest av Brøttum tog-stasjon. Ser hjem til Jon og ser vimpelen hans vibrerer i nordavinden, kryper meg videre nordover.
Ahhh, endelig ser eg Lillehammer og flystripa godt. Ja det ga mersmak, ser om eg ser Jon i lufta med sin pg-motor, men har kun møtt et micro-fly når eg passerte Brøttum. Planlegger og ikke fly i korridoren på flystripa i tilfelle det lander noen med bedre hastighet enn meg. Flyr midtfjords til eg er på tvers av stripa, tar en runde for og se etter andre fly-farkoster, ser ingen og bestemmer meg for og lande.

Gutta har virkelig ordna seg her oppe i Lillehammer, rene Gardermoen å komme inn her og lande. Synd de hest-kukan som sitt i styre og stell her nede er i slekt med han "gammelerik", for da har vi inga stripe å få brøytet opp... 

Jon står trofast og venter på meg, han gliser litt når eg litt gjennomfrossen. Egentlig skulle han til og starte, men han så meg idet eg runda litt nord for Halla Gård. Jogget meg varm nede på isen mens eg å Jon kokkelurte litt på kor vi sku fly når vi sku videre.

Jon hadde tanket opp 10 liter høyoktan til meg, så eg fikk påfyll og hadde akkurat brukt 10 liter på turen. Men reflexen langt ute og masse motvind på 41 km fly-strekning måtte det gå 10 liter. Vi gjorde oss klar til take-off og feis avgårde, ble litt humping rett over fly-stripa til vi kom oss 200 høydemeter over isen.

Her sirkler vi oss opp ilag, Jon er like bak bremsehandtaket mitt. Flyplanen var mot hoppbakkan, inn på flata(myra) bakover, litt nordover, så Sjusjøen. Men når vi kom opp på flata(myra) skiltes vi, Jon dro mere mot nord, eg begynte turen mot Sjusjøen med Nordseter ned til vestre.

FY FAN, nå ble det jaggu bråkete, skjønte med en gang eg hadde fått fri-eksos. Boltene som eksos-manifoilen er festet til i blokka hadde gjenget seg ut, lurte fælt på ka eg skulle gjøre nu, lande eller prøve å fly hjem. Men det gikk i godt driv, lufta var smør så eg tenkte hjem i hodet mitt. Dro reflexen på minus for og ha så lite turtall som mulig på hjemveien og farten var bra, fra 57-61 km/t...

Hadde alterativ landing under meg hele tia i tilfelle eg måtte stoppe helt i lufta, tenkte de tanker noen ganger skal eg si. Men putre, putre, dette går jo når eg er forsiktig med gassen og glad for att eg har hjelm med Peltor-klokker på :-)
Endelig Brumunddal i sikte med god høyde, begynner å styre gassen slik att eg ligg på ca. 1 m/sek i synk fra her og hjem, det funker bra. Kommer hjem i høyde til og ta en U-sving, og plutselig sto eg i hagen hennes Tove igjen.

Idag har hatt en flotters tur, lært mye med vingetipp-styringa, og brukt reflexen aktivt hele tia. Selve trike-flyvinga er digg selv om det ikke kan måle seg med fri-flyving i løft uten motor. Og vi har jo nordavind 90% av vinteren her, dette er et absalutt alternativ enn å f.eks kjøre til Sundvollen(nærmeste flysted på nord) for og fly. Og om noen lurer på pg med trike skal eg dele min erfaring om noen vil begynne med det. Vi er tre pg-triker(blir 5 iløpet av vinteren) og en hg-trike her i Brumunddal, så kontakt oss om du/dere vil dele erfaringer evt. lære dette...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar