tirsdag 19. februar 2013

Båthamna-Helgøya-Hjem i pg-trike

I lufta igjen med pg-triken, har forsterket toppdelen av buret. Og eg har som vanlig hatt god hjelp av han "gamlefar i bua", vi har sveist og styrt ut av helvete...

Arne, Tove og meg dro ned på isen i steikanes flott solskinn idag, eg skulle ta jomfruturen med ny propell på 130 cm (den gamle var 125 cm) og var selvfølgelig spent korsen dette skulle gå.

Her ser dere forsterkinga av øverdelen på buret, det gjør buret mye stivere og samtidig får eg linene ut fra propellen med ca. 12 cm på hver side.

Hadde satt riserne sjevt på med vilje for og kompensere for vridningen av proppisen når eg ga gass. Men samtidig så hadde eg lagt skiver på ene sida av motoropphenget mens eg mekka i sammen. Fant fort ut eg ikke trengte begge deler, tar en runde for over noen isfiskere før eg bestemmer meg for og lande nede ved Tove og Arne.

 Her ser dere skyggen min i siste sving før landing.

Etter og ha vært nede på isen og fikset riserne helt rett på begge sider tok eg en æresrunde over start-assistene mine før eg kurset mot Helgøya. Kurset mot Fiskerly før eg dro over Furnesfjorden og fulgte Nes-landet utover mot Tingnes.

Kommer rundt mot Tingnes, sentrum er litt til høyre i bildet mens Tingnes-brua ligger til venstre. Litt gynging enkelte ganger, farten lå mellom 41-49 km/t hele veien. Ser også att turtallet er gått ned med 200 omdreininger etter eg skifta til litt større propell når eg ligger på krus-fart. Får nesten samme turtall på maks som før, men fant ut att stiget er det samme. Men lufta var ikke helt stille idag til å få et rett resultat, så skal teste neste gang på stig og synk med full peising.

Tingnesbrua ned til venstre, fortsetter over sundet og begynner på Helgøya-rundt. Det er en og anna sjel som pilker langs isen, kommer ei hand opp og hilser hver gang jeg passerer ispilkere. Ja de ispilkerne, dem må ha stålsyke for og sitte å "jokke" med handa over det lille ishullet sitt. Hadde noen satt meg til og pilke, ja da ville jeg dødd fort av kjedsomhet...

Hovinsgården??? Ihverfall ligger gården helt sør-vest på Helgøya med Hovinsholmen rett til høyre under meg. Følger strandkanten rundt hele øya og bestemmer meg for og fly mot Bangsberg langs Neslandet. Ser ingen vinger på "pærla" og kurser over mot nordenden av Jessnes.

Forlater Mjøsisen og tar strake veien hjem, Lengre bak i bildet ser du Høsbjør. Kjenner også på knea att eg er blitt litt kald, tar to sett ull longser neste tur tenker eg.

Kommer mot gården og ser Ayla og Mikko springer rundt. Ane og Tove kommer ut på Balkongen idet eg kommer inn på ærerunden rett ved huset.

 Tar den vanlige runden for innflyvinga og bergner høyda med litt småputring i gasshandtaket.

Her er startjordet mitt på N-V å N. Kjørte noen runder imorrest for og teste att alt virket, fikk meg ei fin startstripe nu :-)
Traclogg fra turen: (må kopieres for og virke)
http://no.flightlog.org/fl.html?l=1&a=34&gdf=1&trip_id=322864

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar