fredag 9. september 2011

Distansetur, Høsbjør-Jømna 42,5km...

Høsbjør funka idag(9-sept 2011) og vi var tre som forbarmet oss over den fine dagen vi hadde fått servert av vår herre:-)
Her står Øyvind å studerer skyene, Geir kom opp ca 15 min etter oss. Det ble en liten diskusjon før vi starta ang vandrepokalen som vi har i klubben, Erik har nemlig 26,8 km fra Bangs iår og eg har 26,2 km fra Høsbjør. Det er sånn att den som flyr lengst i klubben på lokal-flystedene våre får vandrepokalen, å får du napp i den 3 ganger er den din for odel å eie. Sa til gutta eg måtte fly nesten til Elverum for å ta den fra han, vi diskuterte att og frem og fant ut til att om noen flydde dit idag ble det en god prestasjon:-) Ble ca 15 km forbi Elverum... Startet og kom greit ut, la meg i Stein-Are gropa(rett til høyre) og tok lett termisk hang der. Etter seks, syv runder med 8-tall kom eg over granene og kunne legge i bænk på 360. Sleit meg sakte men sikkert opp, men det var et "sleipt løft", stoppa på 850 moh og bestemte meg for å stikke til "go-gården" bak Høsbjør der kor skygata lå. Ja der pinade hylte det i varioen, så og visste allerede at eg ville bli våt om eg skulle på distanse, toppa ut på 1150 moh og skybas lå på 1200 moh. Eneste som indikerte på løft var bygene å skygata, det som var synd var at bygene lå som perler på ei snor under skygata. Men med all erfaringene jeg har fått gjennom årenes løp så eg det var god rømningsveg mot sør. Skrudde til eg mente at eg var våt nok, flydde ut mot sør i det blå å tørka meg opp, tilbake under skygata når eg va blitt tørr, opp igjen og ny skur. Sånn drev eg på til eg var rett sør for trafikkstasjonen mellom Myklagaard og Elverum, der blei eg våt for siste gang. Litt over skybas her og rett sør om Elverum kom eg for første gang over 1400 moh.Glomma rett foran, men her ble det skli helt til landing, gjorde en liten bommert. Kom over de jordene som ligger helt til venstre i bildet og farten økte, varioen hadde gått fra mye synk til null. Skyggen kom å eg søkte litt til begge sider, hadde liksom trua bobla gikk opp på en lite ås litt lengre fremme siden lufta pressa meg dit liksom. Det var dagens tabbe, burde søkt videre på de flate jordene og håpe eg traff kjerna før eg måtte ned. Det var for seint å snu motvinds lavt etter eg kom til åsen så da glei eg ut distansen i redusert synk. Her landet jeg, det er et sjeldent syn med den gamle lastebilen. Ringte til min elskede og fortalte kor eg var etter å ha spurt ei lokal ei kor i verden eg var. Fikk haik til Elverum av en hyggelig fyr som dreiv på med dykking, han var nokså forbauset over at jeg hadde flydd fra Brumunddal og helt hit. Øyvind og Geir hadde landa lokalt. Møtte Tove på Statoil og vi bestemte oss for og spise i sentrum. Vi parkerte og gikk til Steinbua for pizza og loggepils, ahh det var godt. Tusen takk for pizza, loggepils og henting Tove, du er kjempegrei:)





Sjansen for å få tak i vandrepokalen til klubben for tredje gang er til stede nå, om ikke gutta i klubben finn på et distansesprell mens eg e i Spania:-)...




Om det skulle flys over den distansen eg hadde idag blir eg veldig glad på demmes vegne. Håper dokker slår til gutter mens eg er borte... Men med dagens tur på nesten 43 km har eg veldig godt tak på pokalen:-)
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar