søndag 25. april 2010

Liv å røre i Heidal med masse hg/pg-piloter...

Alle foto: Tove.

Etter å ha studert soundingen fredags kveld trudde eg det skulle bli store skyer med byger, godt eg tok feil og ikke er en super-meterolog. Noen klagde på kaldt i høyda men personlig kjente eg ikke nokka til den.
Vegar og Janine kom på overnatting fredags kveld og ble med til Heidal, vi kjørte kl.07.00 så Tove skulle få seg en formiddagstur før termikken braket løs.Her er jeg straks klar til å fly, fiksing av backup garmin/gps og Compeoen i nypoden. Men måtte nedi veien et stykke å slepe opp et par hg-biler som hadde sommerdekk på. Svake fine sykluser inn, Tove er straks klar til take off... Trulsegutten starklar, artig att han fikk seg en tur(ps: vi har video av starten din, Truls) Gutta stormrigger, Trond nærmest, Øyvind og Jon klar med pg-er straks.

Heidal-Fåvang kirke, 53km...
Etter Storesving på torsdag ble XC-en totalvrak, så eg lånte Falcon 3 til klubben, første start og flytur med den. Skal si det var en fantastisk hendling på den, ropte ned til gutta på start når jeg skrudde at det var kongehendling på den. Traff bobla med en gang og skrudde, da ble det liv i leiren. Erik(hg), Vegar(hg), Jon(pg) og Øyvind(pg) var jo også startklar, så dem rydde ut i tur og orden. Er nok ikke verdens beste til å skru me hg enda, men det kom seg betraktlig på turen ned til Fåvang. Toppet ut i Heidal med Vegar, Erik, Jon og Øyvind og la på gli, tja, fant ut eg måtte tenke pg i hodet mitt med Falcon. Sinnsykt å se Litespeedene gli sånn, ønsker meg en sånn...

Glidde mot Torgeir, tjafs å rafs her idag men kom et stykke opp, glei ned til Teigkampen og skrudde noen runder på ei sinna le-boble. Skyndte meg bort derfra og til Rævskorbobla, møtte Øyvind der. Fytte, katta her va vi lav, inn og ut, ut og inn, null system her. Så røyk ned på Vinstra som dro opp ei kvass kløft, glei dit med Øyvind på slep. Gud hjelpe meg, holdt meg fast på tur oppover, det hylte opp med rocken roll helt til ca 1800 moh for ho roet seg litt. Så Øyvind ble slengt litt hit og dit, ja det samme sa han om meg(tru eg skalla et par ganger i bøyla, og hadde slakke vaiere) når vi trefftes på Øyerlandinga påkvelden.

Derfra glei eg til Harpefoss bobla, den på berget, men måtte litt forbi og innover for å få taket på den, nå va eg supertolvmodig, ble med den til over 2000moh(toppet ut litt sør om revefarmene). Videre til Frya, fikk meg noen rare runder for eg fortsatta mot masta, kom lavt nu. Fant litt småputring her og der, begynte å planlegge landing på Branstadkampen men small pinadø i sentrumsbobla sør om Ringebu, den begynte å drifte over kanten så ble med den opp. Møtte Vegar og en til hg her, glei over Brandstadkampen, møtte en pg der. Fikk meg noen runder før eg kurset mot Fåvang, pang rett for sentrum. Dagens peneste boble, rein og fin, opp til 1700moh med Morten Holo under meg. Bestemte meg for landing på Fåvang kirke, da hadde eg bikket 5 mil, men greide ikke å la være i smake på ei boble til som løsnet utenfor "den glemte perle". På ca 950moh stakk eg ut og ville ned, arman funket ikke, is på tærne(på tide med nye flysko?).

Ikke lenge etter kom Tove og hentet meg, så dro vi ned til Øyer landinga hvor Øyvind hadde landet sammen med en annen pg-pilot som startet på Branstadkampe. Her er vi på Moelv hvor Trond og Erik landet, ca 108km. Tove hadde kjøpt en sixpack, så ble landingspils på oss...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar