onsdag 23. februar 2011

Mantra M4, kansje den råeste serieproduserte serieklassevinge som noen gang er lagd på moder jord...

Her er vingen for den som vil ha rå ytelse og samtidig beholde sikkerheta. Ozone sier gli er 0,8 bedre enn M3, dvs at denne må gli med rundt 10,5-11,00 i glidetall. Ganske rått hvis det stemmer, vi gleder oss til den er i Norge. Det er nok ikke lenge før vi får se denne vingen på loggboka tipper eg:-)
-
Denne vingen er absalutt min drømevinge for tiden:-)

Her er verdiene til str: ML

Areal utlagt: 25,60 kvm
Areal prosjektert: 21.80 kvm
Antall celler: 63
Vingespenn utlagt: 13,90 m
Vingespenn prosjektert: 10,18 m
Sideforhold ulagt: 6,50
Sideforhold prosjektert: 4,76
Vekt (glider): 5,9 kg
Vektområde: 90-105 kg
EN/LFT: D

Å fly en M4 (2-3) kontra en R-09(åpenklasse) i flere timer på en distansetur vil eg tippe den jevne pilot holder ut et par timer ekstra i sela. Har vært ganske sliten med R-09 på de lengste distanseturene mine, det må jo være fantastisk å få en serieklassevinge som glir som R-09.

Huske spesielt første distansetur med R-09 fra Frya til Dombås på våren-09. Landet helt utslitt på jordet til en bonde og bare la meg på jordet(ihuka sela, gidda ikke å koble fra) helt utpeisa, tok opp vann å matpakke å bare nøt den. Bonden hadde sett meg å kom løpende å spurte om eg hadde skadet meg, forklarte eg var utslitt og lurte på om eg kunne slappe av, han smilte å sa velbekommen.

Tenkte på kor tullat eg var som ikke fløy videre, tok nemlig noen runder i en diger boble ei lita stund før eg landet som eg ikke hadde makt nok til å fortsette på. Kansje hadde eg hatt en 2-3 den gangen, kunne jeg fortsette pga at jeg ikke var så utslitt, hvem vet:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar