lørdag 13. april 2013

Tilbakeblikk... Høsbjør-Slettås 29/aug-2012. (74 km)

Nå er det snart på tide å begynne å mimre om distanseturene vi hadde fra Høsbjør ifjor, snart funker det her igjen. Her er siste turen jeg hadde på ettersommeren fra Høsbjør.
Bildene er ikke i samsvar med turen. 
Jeg og Arne dro opp på Høsbjør og skule egentlig møte Espen og Øyvind der også. Men dem hadde sneket seg avgårde til Lundeberget på Ring, dem skulle vell overraske oss antageligvis, nok om det...

Eg og Arne rigget for fulle livet, planen var distanse sammen bakover Hedemarksvidda og Østre Æra var stengt for sesongen, planen var satt. Vi skulle gi han rett medvinds mot Drevsjø, fine cumuluser på himmelen til og være i slutten av aug, så optimismen var god. Startet ut og fikk tak i bobla med en gang, toppet ut et godt stykke bak, kurset frem igjen og fant påny fatt i en flotters drifter. Arne hadde ikke kommet seg ut enda, da ventet eg ikke i den vinden som var.
Driftet mot nybygda før eg mistet alt, kurset mot Kvilheim på østsida av bygningene der kor myrene lå. Leita litt att og frem, mest fremmover siden det var litt vind. Fant påny drifter som kom fra myra og ble med bakover igjen. Synes det var svake bobler, men det gikk jo fort avgårde alikavell. Fikk for første gang 1600 moh og det er lavt inne på Hedemarksvidda, men eg kunne ikke gjøre så mye, måtte bare bli med hele tia. Det var superspennede lavt over alle myrene mot Brumudkampen(826moh), men fløyt liksom på farta til hver vei som eg så innpå fjellet.

Kom meg over og ut mot Østerdalen der kor Åsta-elva renner ut i Glomma, hadde før hatt bobler her og siktet så godt jeg kunne på punkter jeg tok ut og måtte beregne vinden i tillegg. Siden jeg alltid var lavt(under 1600moh) var dette et rotterace inni hodet mitt, kom innover litt ukjent område etter Østerdalen ang. vei og med tanke på bøst. Men fortsatte og stole på farta, ja att eg ville gli til neste myr/åpent område så eg kunne lande på ett vettig vis.
Men det gikk jo flotters, nærmet meg Østre-Æra og boblene ble sterkere og gikk til skybas nå(1700moh). Men dessverre så eg konturene for igjenngroing og det skulle vise seg og stemme. Passerte Østre-Æra på sørsiden og la meg på gli over Osensjøen, pip, pip midt over sjøen. Sjønte fort att dette kunne bli min siste boble, vinden var såpass fart i att bobla hadde driftet midt over sjøen før eg fikk ho. Nu tok eg skikkelig med høyde siden himmelen var så full av skyer, tru eg tok 1850 på varioen, turte ikke mere, ble hvitt rundt meg.

Begynte å gli eg var kommet over Osensjøen og ba til gud om sol, men så "ugudlig" som eg er måtte nok eg hatt en skikkelig omgang med gode og gammeldagse knyttnever om han skulle hørt på meg. Desverre var  det nok han i kjelleren som lyttet på meg og drog meg ned sakte men sikkert. Endte med landing på Slettås som ligger rett nord om Trysilfjellet, landet på en fjellgård litt fra hovedveien uten et eneste menneske tilstede. Pakket og begynte å tusle mot Slettås-sentrum, ja der ja, himmelen åpnet seg og termikken begynte å røske i trærne, forbaskede og. Men nådde butikken og fikk meg en six-pack mes eg setta meg i solveggen og ventet på Tove:-)

NB: Nå klubbens medlemmer og især til dere som ikke har prøvd dette ennå, iår skal alle som har fått litt kjøtt på beina bakover Hedemarksvidda fra Høsbjør. Det er strengt forbudt å gli frem igjen om du har bikka 900 moh fra startbobla, da søker vi medvinds, og det er hvertfall ikke ned til landinga...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar