mandag 8. april 2013

Gin Boomerang X (En-D)

Nå har eg flydd Boom X siden i aug. ifjor, og har virkelig fått testa den i skarp vårtermikk fra Heidalen flere turer. Denne vingen er absalutt ikke for alle å fly.

Foto: Jon Grande Dahl, tatt i France med Cheval Blanc i bakgrunn.
Eg har flydd aktivt i 20 år nu med en hel horde av vinger, nesten alle vingene mine har vært hotte. Men eg har jo hatt noen åpenklasse vinger også, den hotteste var en Ozone R-09(åpenklasse). Eg tror jo godkjente vinger(En-D) skal være litt snillere enn åpenklasse, men er ikke sikker på det lenger. Den R-09,en var en skikkelig råtass og eg var i nedre vektområde på den, Boom X er eg også i nedre vektområde på.

Men av en eller anna grunn synes eg Boom X er hottere i flekkan enn R-09. Så mye kravatering som eg har på Boom X har eg aldri hatt før, selv ikke da eg var helt fersk i R-09,en. Ozone R-09 levde og jobbet på en litt anna måte, virket som hver sin vingehalvdel jobbet etter eget bruk. Boom X er kjapp og mye å jobbe med, du får sjelden noe forvarsel når det "smeller" skikkelig. Faktisk fikk eg det på R-09, et lite forvarsel, og lærte meg og takle den bedre enn Boom X.

Vet ikke om eg begynne å bli treg i refleksene mine, men eg slit i rock,n roll luft med Boom X. Rock,n roll luft har eg taklet og flydd i flere ganger i min 20-års erfaring som paragliderpilot. Selv om eg syntes R-09(åpenklasse) var hott og livlig, er ikke Boom X(En-D) noe roligere. Føler eg sitt på nåler for ofte til att det er en godkjent vinge(En-D). Ozone M4 var en kursvinge i forhold til denne saken skal eg si dokker, gled dere over en fin flymaskin i M4...  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar