torsdag 30. august 2012

Espesetra-Hafjell 76 km.


Der hadde eg fått lurt meg et par xc-turer i nyvingen og det smaker søtt, tror eg er litt forelska i Boomerang X. En tur i stille vær og en tur i vindrelaterte bobler. Her er en liten story fra melkeruta i stille vær.
 
Vi møttes en fin gjeng på mandagen 27-aug på Espesetra, fremøtte var; Arne, Morten, Øyvind, Espen og meg. Vi rigger og er selvsagt forventningsfull alle sammen siden vi ser fine cumuluser piple frem høyt over starten på de faste plassene

Arne kler på seg distanseklær og er helt klar for langtur, han landa ved Statoil på Sør-Fron i sin M4. Morten og Arne startet omtrent når vi toppa bobla ut på 1950moh.

Øyvind(M4) var først ut, veeeeeldig marginalt til og begynne med, han fikk 2 minutter alene foran start førr eg "jompa" ut etter han.

Eg har startet og tar noen legg og kommer under start ei stund, kommer meg til starthøyde igjen. Så kommer Espen(Swing Core2) ut og vi filer ei stund før eg finner bobla som Øyvind tok opp til skybas. Bobla kliner seg til terrenget oppover og er ikke god, Espen blir liggende foran starten og venter på ei bedre boble, joiner han til slutt.

Vi kom oss skybas er litt er spredd, Øyvind først, meg i midten og Espen bak meg. Kurser for den berømte Torgeirkampen og topper ut i skybas(2150moh) sammen med Espen. Eg tar kursen strake veien mot øst-spissen på Teigkampen mens Espen glir tverss over dalen litt nord av Kvam og tar en bue mot Teigkampen. Han fikk en fin linje og holdt høyda godt. Øyvind sliter under kanten bak Kvam men kommer seg opp og stikker etter oss, han fikk IKKE løft over Torgeirkampen da han glei over tidligere.
Den berømte Vinstra-bobla sammen med Espen, Øyvind er lavt men "karrer" seg opp han også. Etter denne bobla sklir vi videre, eg "kuke" litt i ei dårlig boble mens Espen glir videre og får dagens boble(2400moh) inn mot bergknausene øst for Hundtorp. Eg finner ikke den og glir videre mot revefarmene, ingenting her glir videre mot Frya mens eg skrur på møkkating på turen.


Øyvind kommer sigende inn mot bobla bak Frya og vi tar den sammen opp, glir så videre rundt Ringebu og eg tar ei svak boble ved det store vannet på toppen, Øyvind glir videre. Eg hadde bestemt meg for og gnikke på alt eg måtte få, og det skulle vise seg og være lurt.
Det ble særdeles vanskelig videre fra Ringebu, fikk meg noen runder over Branstadkampen og noe flis før Fåvang. Vi møttes alle tre ved Fåvang, men eg hadde fordelen som lå høyest, det ble en slitekamp for oss alle tre, særlig Øyvind og Espen som var lavt. Eg sleit meg opp til ca 1700 moh på veggen bak Fåvang, glir videre over Øygarden og innover platet lavt. Tar alt eg får no er noen ganger oppe i 1300moh, farlig lavt med andre ord. Ser Øyvind lander på Mageli-camping mens Espen kommer slitende etter meg like lavt som meg.

Får 1700moh ved Tretten og begynner å gli mot Hafjell, tar kursen godt bak Øyer-starten. Sjelden har eg vell slitt mere enn idag med bobler hele tiden som gikk fra 0,1 og opp til hele 1 meter i sek. Kommer inn på kanten bak Øyer og glir bare på putringa fra trærne, prøver meg to ganger og skru men til ingen nytte. Ser på klokka og finner fort ut att eg skal ha flaks for å finne ei boble så sent, i tilegg er eg lavt.  Men sklir no forbi Hafjell Alpinanlegg og ser eg kan strekke turen litt, men bestemmer meg for og snu og lande i sentrum. Tror det tok 2 sekund å få av sela for eg løp å pissa, hadde vann med på turen men turte ikke drikke siden eg kjente pissenød allerede med Fryatraktene.

Bildet: Espen cellepakker, rene proffen, tru aldri eg har sett noen pakke så godt.

Espen kom og landet sammen med meg og vi var superhappy, pakket og trasket ned til sentrum for pizza og loggepils. Etter ei lita stund dukket Arne og Øyvind opp med bilene, det ble litt mimring om dagens flyving. Tusen takk til alle som var med på turen for en fin dag.

Turen min:
http://no.flightlog.org/fl.html?l=1&a=34&gdf=1&trip_id=309983




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar