lørdag 27. juni 2009

Trysil-Folldal 157km

Snørret renner, forkjølese og hodepine i flekkan, men fly, det gjør man. Tom, Pål og meg bestemte oss for Trysil med Tove som hentesjåfør, vi har det godt.
(foto:Tove) Her er vi ankommet opp i kløfta hvor vi må gå resten til starten, ca 12 min.
(foto:Tove) Her fylles det på med energi mens jeg tenker kor tidlig eg skal tørre å starte. Tom og Pål rigger, jeg var ferdirigget. (foto:Tove) Nu er alle ferdigrigget, spise og planlegge nu. Vi bli enig om å starte samtidig alle tre, retningen blir bestemt når vi kom til skybas, så ut som ren øst. (foto:Tove) Her prøver vi og fortelle Pål noen triks ang. distanseflyvning. Pål lytter godt, men ble litt for ivrig etter starten og landet ved heishuset etter 2 min. Han gikk opp igjen, men vinden hadde økt fra 6-10m/sek. Det ble til att han gikk ned igjen, så satte han og Tove kurs mot Dombås ihåp om og finne meg og Tom et sted.
Ut sammen med Tom, vi skiltes med en gang, utrulig kor dårlig det funka. Fulgte østveggen ingenting her, det er sjelden, tok kurs ut over slalomløypa mot landinga. Så ei go-kløft ved siste kanten før landingsjordet, der pinadø gikk det til litt over 2000moh. Kom meg ca. nesten til skybas, instrumentene mine sa ren øst, kurset mot Vardlia, der lå ei sky. Kom lavt inn her, traff på superdårlig termikk, sleit meg til ca.1800moh før eg siktet på Tøråsen. Var lavt hele tia her, tok nokka "pudrene" termikk som eg ikke ble klok på. Kom endelig frem til Tøråsen, endelig sleit eg meg opp til 2300moh, men det var ikke lett. Hadde brukt lang tid på de første 25km, begynte å følge skygatene, men dem ga ikke det jeg håpet på. Glei over Osdalen mot ei sky, funka godt denne, 2700moh, godt å få noe bedre å jobbe med. Kommer her over sør i Rendalen, er ca midt på Storsjøen, sikter på skya. Fikk skybas her og, kun andre gang på turen att eg kom i skybas. Tok kurs videre mot Koppang(Østerdalen), begynte å bli farlig lav over fjellkryssinga, fikk noen idiot-runder, men tjente ikke mye. Sklei videre mot ei sky som lå over sentrum, var fan så vanskelig, sleit meg til ca. 2200moh, glei videre. Kom over Månkampen(762moh), sleit meg opp til 2300moh nu, jævlig før et slit det er i dag. Kurset mot Atna og ble lav, tenkt på kald pils på Campingen, kurset dit(85km).
Traff ei skikkelig drifteboble over riksvei 3, drifta over krysset hvor jeg kunne velge Atnadalen eller Østerdalen. Lå lenge å tynte, fikk kun 1400moh, tenkte fælt nu ka eg skal gjøre. Siden høyda var dårlig(90km), var odsen størst for 100+ gjennom Østerdalen. Sklei mot Hanestad, mye synk å dårlig fart, fant ut at eg ikke kommer lengre idag(94km). Gjorde meg klar til å lande på et nyslått jorde, piiiiiip, hyyyyyyyyl, varioen amok. Automatisk beg eg å skru, drifter mot øst lavt over skogen, men du verden kor det funka no. Toppa ut i 2850moh, gikk høyere, men høydebegrensningen stoppet meg. Hadde bare ca 2-3km til 4114 meters grensen. Ser nu Tronfjell og Alvdal, og får flydd over disse mosegrodde toppene som jeg har tenkt på i to år. Her funka det godt, men fikk meg ikke høyere enn 2800moh på resten av turen. Glir godt over Alvdal Vestfjell-platået, skrur meg opp vest av Alvdal sentrum. Kurser mot Kvitvola(1247moh), skrur litt her, glir videre mot ei svær svart sky. Kommer under, fy fan kor det rocker her. Skrur men er ikke høg i hatten, blir slengt hit og dit, kurser videre. Treffer kraftigere løft nu, endelig kjerna tenker eg, men det var like djevelskt her og.
Bestemmer meg og stikke på 2500moh for da skulle eg greie en Frode Halse pluss(153,6km). Men det var så turbolent at eg stakk på 2300moh, turte ikke mere nu. Skya var kollsvart med masse "pupper" liksom, kanten var så spesiell, liksom pløsete og vassen. Begynte å gli, lite synk nu til eg landa, ca 0,9-1,1 i synk hele veien, bakkefarta lå jevnt på 65km/t. Gjorde meg superlett nu, jubla som en viss kar da eg bikka 154km, endelig målet mitt. Snøhætta i det fjerne, knipset bildet ca over Krokhaug. Men hadde så god gli att det ble 157km, det var litt av en tur gutter. Landet ved Lon, litt forbi Folldal, sliten og glad nu. Var ei kjerring med datter på en slags hundegård der jeg landet, fikk dem og knipse et bilde av meg. Tove og Pål kom ca en time etter jeg hadde landet. Gratulasjoner fra dem og et gratulasjonsmyss fra Tove. Kald loggepils hadde Tove kjøpt, vi tok E6 sørover. Vi stoppet for pils og mat på Lillehammer, mest pils. Jon møtte oss der, så vi ble der ut i små timer. Tusen takk til Tove for god følgebil-sjåfør.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar