tirsdag 26. januar 2016

Kickspark på Mjøsisen - Kvarbergsvika til Helgøya, tur/retur.

Da har jeg sparket mange mil på Furnesfjorden etter att isen har lagt seg til, Mikko har vært en eventyrlig drakraft.
I dag lånte jeg Pontus og, vi starta i Kvarbergsvika og dro helt til Helgøya. (26 km tur/retur)

Mikko er en ren AH, 4,5 år nå i vinter.
Pontus er 70% Malamut og 30% AH, han er 6 år nå i vinter.
Pontus-gutten er i nokså bra form nå for tia, trengte ikke å ha bena nedi å hjelpe til den første mila. Vi dro forbi den ene etter den andre isfiskerne utover langs Furnesfjorden.

Var tåkelagt da jeg tok løst fra Kvarbergsvika, men den letna fort, kom også litt sol i flekkan :-) Andre turen med den nye kicksparken, den går som bare det, kjøpte med ski i tillegg som eg har under meiene.

En aldri så liten kafferast etter ca. 15 km,  Pratet med flere isfiskere i dag, 20 cm pluss på tykkelse på isen sier dem. Det er folk som man bare må stole på siden dem har vært på isen i årevis.

Turen endte opp neste helt ute ved Helgøya før eg tok fatt på hjemveien. Der var det litt overvann på isen litt sør om meg og ca 100 meter fra selve is-kanten, valgte å snu der selv om det var fristende å dra helt opp i fjære på Helgøya.

Turen tilbake gikk over all forventning, nå er Pontus snart i Mikko-form :-) Brukte 2 t 10 min på 26 km inkludert kaffepit-stoppen...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar