tirsdag 10. april 2012

Høsbjør-Sørskogbygda 44 km...

Kem skulle tru det var termikk på Høsbjør første påskedag i sterk cirrius som forhindret solinnstrålig, ikke akkurat kjent som en termisk start-sted. Men ville ikke kjøre flere mil på en møkkadag, så vi endte hele klubben her den dagen.

Her starter eg, og dokker ser selv korsen himmelen er. Ikke sælig innbydene for termikk akkurat, og hadde 50/50 trua siden eg så Geo skrudde noen runder og hoppa etter han.

Go-gropa rett inn til høyra(der Geo skrudde) funka ikke i det hele tatt, sleit nu. Havna nede på hoppkanten og regna med bøst, men der pinadø piper det "ure bitte litt" og klarer å ta en 360 uten å havne i tre-toppene. Kjemper innbitt i satans svake bobler, "fan og-å kjære gud samtidig", kem kan hjelpe meg opp nu??? Holder pusten og knip igjen underdelen, og pinadø, piper fortsatt svakt, men drifter brukbart, og mere enn eg liker.

Kommer meg innover platoet bak starten ikke alt for høyt, men det piper fortsatt. Kommer over selve Høsbjørkampen(den lille toppen bak på platået) og drifter forbi og ser eg har bikket 1000moh. Glir litt, pip igjen og sliter meg på 1200moh, megahøyde nå for og nå go-gården som ligg på platået rett under Vangsåen. Glir til den berømte go-gården som eg alltid vil ha ned til høyre for meg, og der kommer førte go-boble, men gikk ikke høyt, ca 1350moh. Bruker ikke mere tid her og glir videre bakover etter neste go-gård.

OBS: Bildet er fra ifjor-høst, og det fantes ikke ei sky første påskedag utenom cirrius.

Glir videre mot Vangsetra og får ei til go-boble til, kommer meg såvidt i 1400moh og gidder ikke å rote bort høyde når det stopper på 1400moh. Piler videre i god medvind og vet att eg vil få flere bobler bortover mot Elverum, glir mot sjølisjøen.

Kommer over Grylling(Løten) og her er ei utmerket boble som tar meg til ca. 1500 moh. Glir mot Elverum og får noen filler over sentrum. Flyr over Elverum og ser et seilfly skru litt nord-øst av Starmoen, ser og et grustak litt til venstre ca. 200 meter fra Glomma. Glir her og prøver og får beste høyde til nå, 1600moh, NÅ blir eg faktisk opptimistisk. Ser nå to seilfly skru nå litt øst for flyplassen, tar sikte på Sørskogbygda siden vinden vil ha meg dit.
OBS: Bildet er fra ifjor-høst, tatt ut mor Jømna, eg lå rett i sørenden av Elverum.

Glir nå mot Sørskogbygda i go tru(dårlig ting den go-trua) og ser for meg noen myrer som eg satser på. Kommer over myrene og får ikke teken på det, småpip her og der, søker, forandrer retning, men kommer ikke til noe som eg får tak på. Er lav nå, 800moh, panikken brer seg, kjører for fullt mor et jorde som er sør-vest helling på og vinden drifter dit. Kommer inn fan så lavt, ca. 100 meter over gårdene/trærne, piper ut av helvete nå. Fan kor eg drifter, tenker som bare det, etter ca 4 runder tør eg ikke mere, absalutt ingen landinger over høydedraget og er lavt. Vet att om eg ikke detter ut kan eg klare det, men eg tør ikke.

Dæven kor eg angra etter eg hadde landet, snakk om og bli sur på seg selv. Gikk til en gammel mann og spurte kor eg var. Han hadde ikke tid å si kor eg var ennå, han var supergira etter å ha sett på meg. Han fortalte også att han hoppa falskjerm i gamle dager, og var helt vill når eg sa eg hadde flydd fra Brumunddal. Han fortalte kor godt han likte seg i lufta før og spurte om eg likte å være i luften elementer, ja han var i ekstase og knipset bilder av meg.

Det var artig å treffe en sånn gammel spreking som tilslutt fortalte meg kor eg var. Haika ned til Elverum hvor Tove og Geo kom å henta meg. Vi passerer sentrum og Erik ringer og sier han står på heste-gåren rett før Elverum. Var to glade sjeler Tove hadde med seg hjem tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar