tirsdag 28. april 2009

Torden kom overraskende på oss her i Brumunddal mandag 27/4.

En liten tordenhistorie, bildet er tatt kl. 18.00. Her har den disige lufta gitt seg litt... (starten på Høsbjør)


Mandag var det veldig disig her i Brumunddal, med svake vinder. Tenkte eg skulle prøve å fly på Høsbjør, svakt trekk inn. Startet rundt 13.15, hørte ingen torden. Tove som var nede på landing sa ho hadde hørt svak buldring i det fjerne, men ho nevnte det ikke før idag(tir). Fløy ut, svake pip her og der, greide og ta max 2 runder før det liksom bare forsvant. Landet og dro opp igjen for og se, evt ta dugnad hvis det ikke var bedre. Det ble med saging og kvisting, Tove hjalp til før ho skulle på et møte. Erik kom opp og tok et par timer sent på ettermiddagen. Jeg ble igjen helt til rundt 19 før jeg labba ned til bilen.

Det var utrulig varmt på Høsbjør(570moh), gikk i T-sjorte hele dagen. Så svake cummuluser hele dagen mens eg var der, men disen gjorde at man ikke så hvor stor egentlig dem var. La spesielt merke til en særdeles stor cummulus over ca. Kvilheim rundt 18.30 tia.skikkelig svær. (disen hadde avtatt litt) Tenke ikke noe mere over det før det smalt i 21.30 tia. Da sjønte eg at det var god gammeldags overutvikling, disen gjorde det sånn hele dagen at vi egentlig ikke så skyene.
I ettertid(idag) tenkte eg på hvordan det blir torden på en sånn dag. Soundingen så jo liksom ikke tordenaktig ut, men eg ville ha svar på det. Ringte til min gode venn Egil Fonn som er spesialist og tolke vær i mine øyne, vi så på soundingen ilag. Han sa at hvis jeg sjekka grundig nok var det ingen inversjon i høyda, og superkaldt i høyda. Så der lærte eg mere om meterologi idag, takket være Egil. Meterologi er et fenomen som er superspennende for meg som driver mye med fridistanse flyvning...

Tenker i ettertid at om man kom seg opp og la på tur, kunne det på en sånn disig dag være vanskelig å se va som skjer rundt omkring mens man flyr.
Denne soundingen er tatt ut kl 12.00(14.00zulu) på mandagen. Her ser man hvor nært kurvepilene er oppover, helt sammen, det forklarer disen. Kl.15 var det mye mere ustabilt på kurvene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar