Ja det er bare å ta av seg hatten for han "gamlefar", han e som en yr å vårkåt tenåring når det gjelder å mekke på flyfarkostene her i Hedemarken Luftsportsklubb. Må bare si; de gamle er eldst...
Endelig fikk Vegard montert på snowboardene på sin pg-trike, det har han lengta etter.
Her er gutta i full planlegging og jobbing med styresystemet til triken, her skal ikke noe taes for gitt. Dem hadde diskutert han Stein-Are oppe i bua si ikveld, og fant ut att han S-A har boksehansker på når han skal mekke selv. Snakk om "hestkuka", tenk å snakke sånn om meg som alltid skriver så pent om dem, i tillegg att eg alltid flyr fra dem.
Men fikk meg en aldri så liten overraskelse ikveld, dem lurte seg hit på jordet ikveld og monterte triken sammen i mørket. Startet opp helt i sørenden av jordet og kjørte gærning med hodelykt på. Tove sprang i vinduet og sa noen hadde tatt triken min, hmmm, vi skjønte fort att det var Vegard-gutten som hadde fått dreis på skien til tre-hjulingen sin...
Sånn ser PAP-triken ut UTEN buret/motoren og sela påmontert.
Arne og Vegard hadde "spekulert" ut et lettvint og flott metode for innfestning til bakskiene, og fremskia var jo helt profft montert, ble nesten aven...Vegard sitter i den orginale sela som om han flyr uten trike, samme opphengte og. Dvs. att når han skal fly trike monterer han han bare buret rett oppå triken, og trer den rett i orginalfestene som består av kun to låsesplinter når buret er på plass. Men sittekomforten kontra min trike med fast sete er diskuterbart, opphenget også. Egentlig handler PAP-triken litt om behov for frakting på liten plass(lite volum demontert), lett rigging og enkel konstruksjon.
Men man skal huske på att jo enklere ting er bygd til en sikker konstuksjon er det som regel det beste. Når man evt. kjøper eller bygger trike må man se litt på sitt personlige behov, gjerne prøvesitte og kjøre litt forskjellige før man vet ka man vil ha...
Bakskia har bare rør sveist fast rett ned på flatjernet med en liten forsterkning inni røret. Her tar man løs skia med røret som går innpå akslingen bare med orginalsplinten. det tar 2 min å bytte alle tre skiene til hjulene på, GRATTIS VEGARD...
Vi venter også spent på Arne sin private trike, bygginga er i full gang, nå er det motoren som er første-prioritet. Når den er skaffet til veie så bygger han videre, Arne vil være helt sikker på motoren, størrelsen før han går videre på prosjektet sitt...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar