lørdag 9. april 2022

Fra Heidal til Næroset, 108 km Paraglider-flyvning i Nordpol kulde

Kaldt å langt på fridistanse, hva gjør vi for og holde ut kulda på ca. minus 20 i skybas. Hemmeligheten er rutine og erfaring gjennom mange år, samt smarte valg av klær, sko og votter. Klesstilen blir lagt ferdig kvelden før, samt lading av alle duppeditter, varioer, etc. Det lønner seg alltid og ha med en ekstra vario som backup.

Ja det kan være et hærk og få alle klær helt rett og perfekt på seg uten å bli mellombar, samt att det ikke kommer frem bar hud. Da kan det være godt med litt hjelp på start for og få på siste del av vottene. 


Planlegging av turen kan være lurt, snakket med teamet og Geir Inge kvelden før, vi snakket litt om og snu om vi fikk mye motvind siden det var meldt sørlig utover dagen. Vi visste også att det skulle være bikkjekaldt i skybas, med godt mot møttes vi hele gjenget i Heidal, jeg og Frode hadde Sherif med som hentesjåfør.


Litt om klesvalget først

Det er ikke tvil om att man blir ekstrem kaldt å sitte stille i 5,5 timer i lufta, da må man tenke seg om før man legger avgårde. Jeg personlig føler meg som en månemann når jeg er startklar. 


Klær nedentil:
-
Ull-longs
- Ull-bukse, veldig tykk
- Turbukse
- Foret overtrekksbukse
På overkroppen:
- Ulltrøye
- Ullgenser
- Boblejakke
- Dunjakke ytterst
På hodet:
- Hjelm
- Balaklava
- 2 stk bøffer
På fingrene og beina, veldig viktige steder:
- Hjemmestrikka gråvotter
- Vindvotter
- Hjemmestrikka lester (ullsokker)
- Store gode vintersko

Hvorfor skriver jeg dette?
Jo har nok fått spørsmål om jeg ikke fryser på en sånn tur, svaret er nei, jeg fryser ikke. På beina synes jeg store vintersko(gjerne et nr for stort) gjør godt, da får man liksom mere luft inni kontra trange sko. 
På fingrene er det kun votter som jeg aldri fryser på. Bruker du hansker(fingervotter), ja da fryser du garantert. Jeg brukte også Biltema sine varmeputer som jeg hadde under tærne.


Litt om turen:

Det var godt trykk inn, dette var nok ikke bare termikk tenkte eg. Startet først og dro ut, kjente fort att det var endel vind. Fløy nordover til elva for og leite etter boble der siden vinden kunne gi meg en avdrift over start om jeg skulle falle ut av bobla på baksia. Det var hang bortover langs kanten, steg med ca. 200 meter dit. 


Tulla å vaset der borte med elva, skrudde litt, men fant ikke noe bra. Så de andre kom ut og fløy tilbake til start der jeg møtte Frode i noe som lignet på ei boble. Vi skiltes etter ei stund, det var liksom litt rockete og jeg kunne ikke si helt 100% att jeg likte meg. Dro tilbake til elva lengre nord, her traff jeg bobla som tok meg opp til såvidt over 2000 moh, de andre så jeg ikke mere, så glei til Torgeirkampen. Tok høyde her og satset på Teigkampen, jaggu fikk jeg ei fin boble her også. Lufta var blitt bedre enn i Heidalen nå kjente eg, hørte også att Geir Inge var på tur etter meg, Frode måtte lande.

Sklei forbi "rævskorra" ved Vinstra, ingenting her, glei videre til Harpefossbergan. Her var neste fine boble, toppet den og kurset for Frya. På Frya fikk jeg fin høyde og tok strake veien i selve dalen til Fåvang, kjente også att medvinden ikke var der mere. Jeg visste jo att vinden skulle dreie på sør, altså motvind. Men fan tenkte eg, eg snur ikke, eg er jo en fridistansepilot :) Kom inn på ca 800 moh mellom Fåvang og Brekkom og fikk ei råfin boble til ca 2300-2400 moh, rolig å fint, HELT HÆRLIG.


Hadde god kontakt med Frode på radio, både han og Sherif kjørte vær sin hentebil. Geir Inge var uklar å høre, så jeg spurte alltid Frode hvor han var, Frode svarte bestandig att han var hakk i hæl, ikke lenge til han når meg da tenkte eg. Kurset bak huset til Morten Fagerli og tok husbbobla hans til skybas. Eg pleie å kalle den for Gopollen-bobla, men Morten sier det er hans private husboble, så da er bobla døpt til Fagerli-bobla. 

Herfra gikk det til Tretten og Øyer, fikk fin høyde bak Øyer. Men turte ikke å skru meg helt opp nå siden det var motvind og eg var midt under skya, angret på det senere. Med medvind er du fort ute av løftet kontra motvind. Dvs. att eg ikke risikerte å ise ned i tilfelle det sku suge i skya. Kurset for Hafjell, her fløy eg meg litt fast. Eg søkte som en gærning etter termikk, angret med en gang att eg ikke tok 200-300 meter til i Øyerbobla. Humpet meg videre etter ei stund og fant bare tulleting å skru på, satte kursen for Fåberg i håp om noe løft fremme på kanten. Sa til Frode på radio att eg kanskje må lande nå, for eg var så lav, ulovlig lav(ca. 540 moh). Fikk til svar att eg hadde kjempehøyde og måtte pelle mæ videre.



Da plutselig så eg en svart fugl til venstre for meg, den fauk til værs, eg kurset dit. Sattan den var trang å sterk lavt, fikk halve runder med løft hver runde. Nå holdt eg pusten, eg ville jo til skybas igjen, mye erfaring fra drift å slangete bobler kom frem i hodet mitt nå. Jobba godt med den og kunne følge den til 2300 moh, fy fan dette var prikken over i,en i dag. Tenkte att nå måtte Geir Inge være flydd forbi mæ, men nei han lå fortsatt bak sa Frode på radio. Kurset bak Balbergkampen og over Maihaugen øst for Lillehammer. Nå holdt jeg god høyde og skrudde på alt siden det var mere motvind, men så blått hull mot Næroset. Klokka var blitt mange, og innover Hedmarksvidda lå det fortsatt cumuluser. Men eg orket ikke det så sent på dagen og evt bøst i en snøskavel. Glei videre mot Åsmarka og fikk meg ei svak trøsteboble å blåhullet, gav meg på 1200 moh på den siden den drifta tilbake og svakt løft. Glei ut høyda og landet på Næroset. Hørte Geir Inge på radio som sa han hadde Landet på Åsmarka.

Ble brae turer på oss, 103km og 108 km. På flyturen frøs eg aldri, men kjente det stakk litt i kinnene av og til i skybas. Frode og Sherif var på plass 5 min etter jeg hadde landet, kan det bli bedre :) Pakket, så dro vi til Åsmarka og hentet Geir-Inge. Ringte fruen og hørte om ho kunne hive på en pizza sia Geir Inge hadde så steikanes løst på hjemmelaget pizza. Fruen disket opp, vi spiste, slappet av og mimret om turen. Tusen takk alle som var med denne dagen :)




Bilder av klesplaggene mine, mye klær ja, følelse av månemannen kommer frem.

2 kommentarer:

  1. Kjekt at du deler dine erfaringer Stein Are!

    SvarSlett
  2. Ja bare fint å dele dem. Ser fortsatt folk som lander og fryser mye på fingrene. Før i tiden frøs eg også, men eg har lært.

    SvarSlett